Tripje langs de kust naar Trabinta en Sesimbra - Reisverslag uit Setúbal, Portugal van bertuskranenberg - WaarBenJij.nu Tripje langs de kust naar Trabinta en Sesimbra - Reisverslag uit Setúbal, Portugal van bertuskranenberg - WaarBenJij.nu

Tripje langs de kust naar Trabinta en Sesimbra

Door: Webmaster

21 Januari 2007 | Portugal, Setúbal

Zoals gisteren gemeld heb ik vandaag wat gelummeld. Iets later opgestaan. Maar daarna vanuit Sebutal vertrokken naar Sesimbra. Volgens de beschrijvingen zou dat een mooi plaatsje zijn. In ieder geval een mooie weg langs de kust, door de bergen met mooie vergezichten (zie 1e foto bij dit bericht) en veel kleine stranden. Ook veel wielrenners onderweg tegengekomen. Echt honderden. De meesten fietsend. Maar enkelen ook lopend tegen de hellingen op. Omdat ze het niet kunnen bolwerken.
Deze route lijkt me ook een mooie uitdaging voor wat (genarde en of gepensioeneerde)bankgenoten, die gek zijn op die sport!

Het plaatsje Sesimbra viel mij tegen. Van oudsher wel een vissersdorp. Met wel een mooie promenade, maar een strand met weining uitzicht. Ben dus maar teruggereden tot Trabinta, wat ik eerder op de ochtend gezien had en mij meer aantrok. Wel een lastig stukje bergweg af, zo smal dat je op goed geluk naar beneden gaat. En als je pech hebt, moet je achterwaarts terug, want bergop heeft voorrang. Later terug naar boven van dat recht ook gebruik gemaakt.

Op zich een mooi strandje met mooi uitzicht. Daar even lekker een paar uur liggen luieren en wat liggen lezen. Heerlijk in de zwembroek in de zon. het was iets onder de twintig graden. Rustig, want op wat wandelaars met honden na, trekken de Portugezen zich vooral terug in de schaduw. met nog steeds dikke jassen en truien na. Op een enkeleling na, dik dik gekleed toch op het strand ´geniet´(zie 2e foto).

Op de 3e foto staat het schiereiland aan de overkant van Sebutal aan de Rio Sado. Op dat schiereiland ligt kennelijk ook een mooie golfbaan in een dennenbos. Ook iets voor de toekomst, want de komende weken staan andere op de nominatie.

Opvallend verder dat de benzine hier zo´n 30 eurocent duurder is dan in Spanje. Zo zie je maar dat er in europa op korte afstanden van elkaar grote verschillen zijn.

Straks even weer dineren in het restaurant op de bovenste verdieping. Met een prachtig panoramisch uitzicht over aan de ene kant de bergen, in het midden de stad, en reachts de haven. Bovendien is het eten er erg goed en relatief niet duur. En verder werkelijk perfecte bediening.