uitstapje naar Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van bertuskranenberg - WaarBenJij.nu uitstapje naar Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van bertuskranenberg - WaarBenJij.nu

uitstapje naar Porto

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

25 Januari 2007 | Portugal, Porto

Afgelopen dinsdag ben ik wat vroeger begonnen met het golfen en daarna direct doorgereden naar Porto. Via de mooie tolweg A1. En kunnen genieten van de mooie natuur tussen Lissabon en Porto. Een aantal mensen had me daarop al gewezen. Om niet alleen maar even heen en terug te rijden, had ik daar ook een nacht in een goed hotel tegen een schappelijke lastminute prijs geboekt.

In de avonduren heb ik de stad even wat kunnen verkennen. Maar de volgende ochtend ben ik er redelijk vroeg weer opuitgetrokken. Van de atlantische kant langs de Rio Douro de stad ingereden. Een mooi gezicht met de optrekkende mist. Zie o.a. de foto's van de bruggen. Als ex-weg en waterbouwkundige heb ik daar natuurlijk wel wat mee. Een mooie combinatie van oude en nieuwere.

Om te laten zien dat het goed met me gaat, ook maar een foto van mijzelf erbij. Voor het eerst overigens dat ik na de aankomst op het vliegveld, omdat het nog wat kil was aan het begin van de ochtend, het jack weer eens aanhad.

Ik ben o.a. vanaf de waterkant via de vele trappetjes op het hoogste niveau gekomen van de brug. Vandaar had ik prachtig zicht op de stad. Vervolgens ben ik via allerlei steegjes de binnenstad doorgetrokken. En dan zie je ook de verschillen tussen arm en rijk. Zoals op zoveel plekken in Portugal hing er veel was buiten. En -zie foto- gewoon over de steegjes. Met daarboven rijkelijk veel duiven, die daar natuurlijk ook niet altijd rekening mee houden.
Prachtig ook als je de stad zo ziet ontwaken in de ochtend met de steeds meer opkomende zon.

Nog een opvallende zaak, ook in porto zag ik weer de zogenaamde brigada fiscale. Net als op zoveel plekken en in auto's op de snelweg. Kennelijk valt er nogal veel 'te halen'.

Op de terugweg heb ik een zijsprongetje gemaakt naast de A1, en ben ik van het noorden naar het zuiden het uitgestrekte natuurpark 'natural de aise e candearos' doorgereden. Een mooi park met daarin vele grotere en kleinere dorpjes. Met mooie uitzichten van heuvels naar dorpen. En dan staan er achter je ineens grote windmolens. Ofwel ook hier worden al consessie gedaan ter wille van de economie.

Daarna heb ik de A1 weer gevolgd, en vervolgens de A12 om Lissabon. En over bruggen gesproken. Daar ligt in een boog een heel mooie en lange brug om de stad heen. De langste die ik tot nu toe in ieder geval heb gezien.

Voor de golfers onder de 'volgers' nog even wat over de prestaties van de laatste dagen. Maandag speelde ik op Santo Estevao Golfe. Volgens kenners een gemakkelijke baan. Ik had echter mijn dag niet, o.a. ook wat hoofdpijn, door de weersomslag een wat verstopt voorhoofd, maar er waren ook wat regenbuien. Dus slechts 20 punten.

Dinsdag speelde ik op Ribagolfe, nu de eerste 18. Die dag ging het werkelijk goed. Begon al met een bogey op een par 5. Uiteindelijk 32, en zowaar sinds lange tijd, geen enkele streep!

Qua landschap een mooiere serie dan Riba II. Wel kwamen er heel veel straaljagers erg laag over. En waren er veel enorme dreunen. Later begreep ik van de marshal dat de portugese luchtmacht daar zo ongeveer 1x per drie maanden oefend, en soms dan op een oefenterrein dichtbij de golfbaan bommen afwerpt.

Vandaag heb ik Estevao weer gelopen. En ging het een stuk beter. 26 punten. En zeker nog 4 lange puts binnen de 10 cm van de hole. Maar dat levert natuurlijk niks op.
Leuke optrekjes overigens langs de baan! En nog volop bouwpercelen voor wie nog plannen heeft. Het park waarin het golfterrein ligt heet Vila Nova.

Verder staat er langs de baan ook een stijlvolle oude schuur, met wat oude woningtjes eromheen.
Tot slot zag ik voor het eerst een berg kurkplaten te drogen liggen.
Zie foto's.

Overigens begreep ik dat het bij de laatste 2 banen het in de zomer vaak boven de 40 graden is, en dat er dan toch nog vrolijk volop wordt gegolfd.

Nog een andere opvallende zaak. Men is hier werkelijk gek van soaps. In de golfrestaurants staan ze vaak aan, maar ook in de wegrestaurants. En zelfs in de WC's van de wegrestaurants staat het geluid aan, zodat je niets hoeft te missen.

Tot slot: het wegennet heb ik inmiddels ruim kunnen verkennen, en ziet goed en netjes in elkaar. Ook wordt er veel en het onderhoud gedaan.

Morgen verkas ik naar Estoril, iets ten westen van Liassabon.
Afhankelijk van de faciliteiten aldaar: wordt vervolgd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Porto

Actief sinds 18 Dec. 2006
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 9247

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: