Estoril en omstreken - Reisverslag uit Estoril, Portugal van bertuskranenberg - WaarBenJij.nu Estoril en omstreken - Reisverslag uit Estoril, Portugal van bertuskranenberg - WaarBenJij.nu

Estoril en omstreken

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

28 Januari 2007 | Portugal, Estoril

Vrijdag hier neergestreken. In deze kustplaats ca. 20 km van Lissabon. In het hotel Pallacio. Een mooi en naar ik bgreep al wat ouder hotel. Met nog een ouderwetse portier voor de deur, en vele andere mensen in steeds net weer een iets ander uniform. Afhankelijk van de plaats in der hierarchie. Echt stijlvol ingericht.
En met een eigen golfbaan op vijf minuten afstand. Op 1 na de oudste golfbaan van Portugal.

De afgelopen dagen was het wat winderig, maar ook zonnig. Dus best mooi weer. Nu is het even wat minder. Miezerig en rond de 6 graden.

Over het algemeen zijn de mensen hier in Portugal aardig, en graag in voor een praatje. Ook spreken ze hier beter engels dan bv. in het spaanse deel waar ik geweest ben.

Naast het golfen eergisteren en gisteren al wat rondgekeken. Echt een kustplaats met stranden, voornamenlijk ingericht op het vermaken van strandgangers. Eten, drinken en flaneren langs de promenades.
En zoasl in zoveel plaatsen in Portugal hebben ze hier ook wat oude vestingwerken met uitkijkposten. Om vroeger de vijanden snel te kunnen zien.

Wat het verkeer betreft, is het hier goed te doen. Zelf rondrijden dan. Ik heb een renault Clio ter beschikking. En die is overal goed te parkeren. Wel blijft het opppassen, want men wil op de vele rotondes wel eens voorang pakken, en ook in de stad zie je soms mensen met hoge snelheid, dik boven de 50, rondrijden. Politie zie je weinig, maar als je ze ziet dan zijn het er ineens heel veel. Bv. grootschalige verkeerscontroles, al ben ik er zelf nog niet ºuitgepiktº.

Procesgericht werken kent men hier ook al wel. Al zet men mensen hier weinig multi-functioneel in. Iemand voor de ontvangst, een concierge in het hotel voor andere zaken. Bv. het uitschrijven van vouchers voor de golfbaan. Dan op de golfbaan iemand die dat aanneemt. En weer een bon drukt voor de starter. Iemand die de trolleys uitgeeft, etc. Hetzelfde in het hotel. Iemand die bij het ontbijt (soms) bij de ingang staat en het kamernummer afstreept. Iemand die (soms) achter de lessenaar zit en kennelijk zºn chef is. iemand die controleerd of de stoelen rechtstaan. Iemand die controleerd of het buffet correct is. Iemand die koffie en thee inschenkt. Al met al werkt het wel, al zijn kennelijk de loonkosten hier relatief nog erg laag.

wat het golfen betreft, was het deze afgelopen week wat wisselend. Donderdag 24 punten, gistren op deze voor mij nieuwe baan 21. Maar vandaag ging alles bijna van het leien dakje. geen enkele streep, afslagen alle dik op de fairway, het kortere werk prima, wel wat bunkers, maar alle in 1x er goed uit. In totaal 38 punten, waarvan 21 op de 2e negen holes. En met greens die nog wel ºbezandº waren. In dus in de regen. Dus dat geeft mij moed voor het komende jaar.

Morgen en overmorgen staat Lissabon op het reisschema. Dinsdagavond kom ik hier dan weer terug.

Fotoºs kan ik hier (nog) niet toevoegen, Dus dat komt later wel. O.a. op een Mercedes-show hier in dit hotel een mooi nieuw speeltje gezien voor Frans.

  • 01 Februari 2007 - 08:34

    Marc Hogenkamp:

    Hallo Bertus,

    Zo te zien vermaak je je prima daar. Geniet ervan. Het is over voordat je het weet.

    Vandaag trouwens mijn eerste dag als "vrij man". Februari gaat ik even gas terugnemen en een aantal zaken regelen. Begin maart nog een week naar Praag om een vriend op te zoeken en daarna wat mij betreft aan de slag.

    Trouwens de omgeving van estoril/Cascais ken ik behoorlijk goed. Ben er in het verleden een aantal malen (op doorreis) geweest. Het aantrekkelijk van Estoril vond ik de oude glorie ervan als ex-mondaine badplaats. Leuke aanrader is trouwens een bezoek aan het koetsenmuseum halverwege de treinreis Cascais en Lissabon (vlak bij de toren van Belem geloof ik).

    Nogmaals, geniet ervan en we houden contact.

    Gr. Marc

    (Marc.Hogenkamp@transactief.com)


  • 01 Februari 2007 - 17:18

    Bertus:

    Marc,

    dank voor je reactie. Ik had al begrepen dat je wat anders gaat doen. En je een SMs-gestuurd, maar die heft je wellicht net niet meer bereikt.
    Alvast succes. En we houden contact!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Estoril

Actief sinds 18 Dec. 2006
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 9252

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: